Als makelaar in bedrijfsonroerendgoed sta je voor een lastig vraagstuk

Of eigenlijk 2 lastige vraagstukken:

  1. Mijn kantoor is op ‘oorlogssterkte’, maar je merkt dat je handen tekort komt om alle bezichtigingen en aanbiedingen die tot niets leiden te managen en je schrikt van het resultaat.
  2. Ik ben veel te afhankelijk. Wat kan ik doen om de markt pro-actief te benaderen? Want dat verwacht de opdrachtgever immers. Een briljante website maken? Een opvallende advertentie zetten? Raamborden plaatsen? En vervolgens wachten tot de telefoon rinkelt? Je wilt eigenlijk zelf het heft in handen hebben.

Het is misschien moeilijk voor te stellen dat het zo werkt, maar in feite heb je als BOG-makelaar geen instrumenten om de markt pro-actief te benaderen; je bent afhankelijk of je inspanningen op het goede moment bij de juiste mensen onder de aandacht komen. Rijden ze toevallig langs het object? Of valt hun oog op je advertentie in het vakblad? En dan maar hopen dat de interesse zódanig gewekt is dat de zoekers contact met je opnemen om een bezichtiging te plannen.

Website

Het spreekt voor zich dat je website de ultieme etalage van je aanbod is. Je doet er alles aan om ‘m zo mooi mogelijk te maken, ook al loop je tegen de beperkingen van je CMS aan en loop je het risico dat je site er net zo uitziet als die van je concurrent.

En je weet dat je website goed bezocht wordt, want je gebruikt Google Analytics. Trots vertel je een potentiële opdrachtgever hoeveel ‘hits’ en ‘pageviews’ je site heeft om hem te verleiden om vooral zijn koopwaar in jouw etalage te ‘hangen’. Maar wat uiteindelijk veel interessanter is: wie zijn al die mensen die in jouw digitale etalage kijken? Ze zijn daar niet toevallig. Waarschijnlijk loopt over een half jaar hun huurcontract af. Misschien willen ze groter. Of kleiner. Of willen ze weten of ze nog wel een marktconforme huur betalen.

Kortom: ze hebben je hulp nodig. Wat alleen een beetje jammer is: ze gaan er niet om vragen. Misschien een enkeling, maar een hoop ‘passanten’ laten nooit meer iets van zich horen. Zijn ze dan niet geïnteresseerd? Natuurlijk wel, want anders waren ze niet op je site. Misschien dat jouw aanbod ze niet aansprak, maar ze willen iets, dat is zeker. Ze weten alleen nog niet wát. Daar hebben ze jou dus voor nodig.

Stel je nu eens voor dat je zou weten wie die passanten zijn? Zou je ze dan aanspreken? Zou je ze dan proberen te helpen? Ik denk het wel. En gegarandeerd dat je met een pro-actieve benadering de verwachtingen zult overtreffen. Niet alleen van die passanten, maar ook van je opdrachtgevers.

Mocht je willen weten wie die passanten zijn en hoe je met ze in contact kunt komen, bel dan gerust. Wij weten het.